Harry Potter purister - Eat my dragon balls

På IMDB:s forum finns det folk som faktiskt planerar att skicka massbrev till regissören David Yates som regisserat nya Harry Potter och halvblodsprinsen. De hotar honom och ska tydligen se till att han aldrig mer får göra film (hur några HP-fanatiker ska lyckas med detta är mig obegripligt). Anledningen är för att filmen inte följer boken till punkt och pricka och för att de tycker att karaktärerna inte presenteras på samma sätt som i boken.

SERIÖST! Bok-till-film-filmer får man ju se för vad det är, en filmisk adaption av en bok (i detta fallet en bok på dryga 500 sidor). Hur ska man kunna överföra 30 timmars läsning till 2½ timme film och göra det rättvisa? Och kan man göra böcker rättvisa i film? Nej. Anledningen? För att alla som läser böcker målar upp egna miljöer, ser karaktärerna ur olika perspektiv och väver in personliga åsikter i allt de läser. Så för att glädja alla läsare måste det göras en enskild film åt varje läsare. Dang it, that just won't work!

Själv tycker jag att nya Potter-filmen är top notch (som f.ö. är ett uttryck jag måste börja använda oftare). Det var mycket mindre action än förra filmen och det fokuserade mer på det jag faktiskt tyckte var roligt och intressant i boken. Dessutom följer de boken. Inte slaviskt, för det funkar inte på en bioduk, men tillräckligt bra för att göra berättelsen rättvisa. Dessutom är filmen jättefin. Det som förvånade mig var två scener som de gjort bra mycket mer brutala än jag trodde de skulle våga. Det är ju trots allt en familjefilm.

All heder åt David Yates som tog sig i kragen efter förra bottennappet och gjorde en bra film!


Tönt-Harry.                        Come to mama.              Harry Potter IRL och vattenvråken Schäll.
  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0