Inglorious Basterds, nu gillar vi Tarantino igen!

Jag och min för kvällen barnlösa syster var på bio i fredags och såg Inglorious Basterds. Tarantinos nya rulle (som ni  säkert alla är medvetna om). Efter den senaste filmen jag sett som Tarantino skrivit och regisserat, Death proof, var jag inte överexalterad. Jag har VÄLDIGT svårt för hans högtravande dialoger ibland och tycker att han är ganska överskattad. Ibland. Men många hade sagt att Inglorious Basterds var bra och bio är ju alltid kul så jag var peppad ändå.

Nu tänker jag inte avslöja någonting om den eftersom jag hoppas ni kommer gå och se den, men jag kan ju säga att det är den bästa filmen jag sett på ganska länge. Jag skulle bli otroligt förvånad om Christoph Waltz inte får en Oscar för rollen som SS-soldaten Hans Landa. Han vann pris i Cannes för prestationen och det brukar kunna ge en fingervisning åt vart det kommer luta under Oscar-galan. Brad Pitt var inte med jättemycket, men i de scener han var med tyckte jag att han var briljant. Det har varit prat om överspelande och att hans karaktär inte är speciellt trovärdig, men jag tyckte han gjorde det skitbra.

Christoph Waltz Inglorious Basterds Hans Landa
Christoph Waltz som Hand Landa

Något annat det varit mycket prat om, främst i kommentarfälten på filmtipset.se, är att det är alldeles för mycket onödigt våld. Jag vet inte riktigt om vi såg samma film. Visst, det finns ett fåtal scener som var småjobbiga att kolla på, men är det en film som utspelar sig under andra världskriget är det väl något man förväntar sig. Eller har jag fel? Jag tycker i alla fall inte att det var tortyrporr som vissa uttryckt det. Det var ju verkligen ingen Hostel (skitfilm för övrigt).

Apropå Hostel så spelade Eli Roth (som skrev och regisserade Hostel) rollen som Björnjuden i Inglorious Basterds. Han hade ingen jättestor roll och det var väl lika bra. Han gjorde det han skulle och gjorde det bra, han är inte tillräckligt bra för en större roll. Men jag blev i alla fall väldigt glatt överraskad över att han inte var skitdålig.

Inglorious Basterds snuddar vid betyget 5 eftersom jag var så uppspelt efteråt och tyckte filmen var jättebra, men det var något som saknades för att jag ska ge den toppbetyg. Riktigt vad vet jag faktiskt inte, jag går mest på magkänsla när jag sätter betyg. Väldigt väldigt väldigt bra i alla fall. Inte alls vad jag förväntade mig, men på ett mycket positivt sätt. När Tarantino får till det är han fantastisk. Fingertoppkänsla är bara förnamnet. Han gjorde allt rätt med den här rullen, från valet av skådespelare till blandningen av genres och hans dialoger var välskrivna och tillförde något till filmen istället för att (som i Death proof) dra ner tempot och inte tillföra något alls.


Ännu en fantastisk scen ur Inglorious Basterds.

Gå och se!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0