Stockholm filmfestival - I adore thee

Tack superduperfina Stockholm Filmfestival som anordnar utomhusbio för oss stockholmare! Det som är lite småtråkigt är att jag har sett tre av de fem filmer som visas i år, men jag ska pallra mig dit. Fredag och söndag är det som gäller för min del. Vill ni se vilka som är årets filmer är det bara att gå in på HÄR.

Stockholm kulturfestival har tyvärr också utomhusvisningar på kulturhuvudstadens tak. Jag säger inte tyvärr för att jag tycker det är trist, tvärtom. Men att lägga visningarna samma dagar och samma tider som det är sommarbio i Rålamdshovsparken tycker jag är synd. Vill ni kolla in programmet och se vilka filmer som visas kan ni klicka HÄR.

Det ska bli jättekul att se utomhusfilm, även om det bara är två eller tre jag faktiskt ska se. Men det ger ju verkligen mersmak till filmfestivalen. Förra årets höjdpunkter på filmfestivalen var dels The good the bad the weird och hela skräckfilmsnatten (tre skräckfilmer på raken). Speciellt Martyrs var en riktigt upplevelse att se på storbildsskärm. Att jag dessutom inte hade någon aning om vad den handlade om gjorde ju sitt. Jag kan ju tillägga att man måste vara ganska härdad för att orka se den. Personligen så var det den jobbigaste film jag någonsin sett. Jag satt och grät så snoret rann (fräscht va) och höll på att svimma när jag gick ut och tog luft mellan visningarna.

I övrigt kan jag säga att Vinyan var den sämsta film jag såg förra året, Baghead var charmigast och Written var största besvikelsen. Den lät så bra men var så seeeg. Tyvärr kunde jag inte hitta den på IMDB (wtf?) så jag har länkat till filmtipset. Baghead får man ta för vad den är. En riktig lågbudgetrulle om fyra personer som åker ut till en stuga i skogen och ska försöka skriva ett manus till en skräckfilm. Men väldigt sevärd om ni frågar mig.

Man kan ju inte INTE bli sugen när man ser den här bilden, eller hur? Klicka på bilden för att se den större.



Sitter och väntar på ett paket från webhallen som dröjer. Eftersom SF enligt egen utsago inte har några planer på att köpa visningsrätten för The good the bad the weird blir det till att köpa den på import-DVD. Hur i hela friden kan SF vara så taskiga att de inte ger svenska folket chansen att se en av de bästa filmer någonsin på bio? Antar att de tror att de inte kommer få igen pengarna, men jag tror faktiskt att den skulle gå riktigt bra. Det finns tillräckligt många som gillar asiatisk film i sverige för att göra det värt. Am I right or am i right? Ja, precis.



Ovan: Song Kang-ho aka The Weird. Jag ska ägna ett helt inlägg till denna fantastiska man vid ett senare tillfälle.

ÅH, jag vill att det ska vara november nu! Det svåraste blir att passa ihop filmfestivalens schema med mitt eget, men i år pluggar jag istället för att jobba heltid så förhoppningen är att jag kommer kunna kolla på bra mycket fler filmer än jag kunde förra året. Lite drygt 3 månader kvar bara. Pepp pepp!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0