Sluta göra kassa remakes!

Anledningen till viss frånvaro (såhär i uppstarten av bloggen, fy på mig) är att jag haft min första skolvecka. Mycket information och många rutiner som ska nötas in. Men nu är det full rulle igen.

En sak som jag blir upprörd över oftare än sällan är fenomenet amerikanska remakes.

Även om jag numera är ganska van vad gäller remakes, speciellt på asiatiska skräckfilmer/thrillers, så kan jag inte skaka av mig känslan att man pissar på originalet.

OCH NU ska det tydligen göras två remakes som nästan får mig gråta blod. Nästan.

Det ska göras en remake på The host, en av mina absoluta favoritfilmer. Hur tänker dom? Song Kang-ho gör ett av de bästa porträtten på en pappa som saknar de flesta hästarna i stallet och trots att det beskrivs som en skräck-komedi tycker jag att det är ett tungt drama. Det är så mycket ångest. Varför en amerikansk remake? Är övertygad om att den kommer bli jättepajig.


The host - Song Kang-ho, världens bästa skådis.

Även Old boy ska få en remake. Fast det är ju ingen remake i sin egentliga bemärkelse utan en adaption av mangan som filmer bygger på. Men jag kan inte för mitt liv se Will Smith spela huvudrollen, som han tydligen ska. Visst, han är en bra skådis. Absolut. Men Choi Min-sik som spelar Dae-su Oh i originalet är ju så fantastisk... Jag blir lite ledsen. 


Old boy - Choi Min-sik, också världens bästa skådis?

För att inte tala om att Låt den rätte komma in kommer på bio 2010. Samma sak här, ingen remake per se (läs pör sei) utan en adaption av boken, men ändå... wtf?

Görs det en toppenfilm av en bok/serie/whatever, kan inte amerikanerna se den istället för att göra en egen? Lata jänkare som inte lär sig läsa undertexter. Eller är det för att det är för långsamt tempo i asiatiska filmer? Är det subtilitet som är svårt att ta till sig? Eller tycker man att det spelas över för mycket? Jag vet inte.

Men visst finns det ju remakes som jag ser fram emot. Nya Det ska bli riktigt kul att se.

I regel är jag ändå emot remakes.

Här är en remake-lista som är småkul att ögna igenom.

Som avslutning blir det lite pepp på en film jag velat se nåt år nu men det har inte riktigt blivit av.



Den sydkoreanska filmen The wig är en skräckfilm som handlar om en besatt peruk. Det låter precis så dåligt så att det skulle kunna vara hur bra som helst.

Kommentarer
Postat av: anna

Är du sann eller... Ska dom göra en remake på Låt den rätte komma in? Ja men då vet vi hur den filmen kommer bli. Som alla andra jävla amerikanska blodbadsfilmer. Supereffekter till höger och vänster. Fan vad jag inte vill se den :(

2009-08-24 @ 11:39:59
URL: http://annieboner.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0