En tapastallrik filmpladder

Med rubriken menar jag på att det egentligen inte finns någon röd tråd i det här inlägget. Jag är mästare på att tappa tråden och bege mig ut på sidospår.

Idag är det dags för utomhusbio i Rålambshovsparken. Crouching tiger hidden dragon blir det dagen till ära. Det känns nästan lite skämmigt att jag inte sett den än så det är verkligen på tiden. Jag har däremot sett Hero och Flying daggers. Den förstnämnda vad en av de snyggaste filmer jag sett, men den var alldeles för seg för min smak. Flying daggers däremot tyckte jag var toppen från början till slut.


Hero. Snygg och tråkig. En kort recension som säger allt.

Igår betade jag av 5½ timme film. Först åkte jag till några vänner och såg The Departed. Jag såg den när den kom på bio så det var dags att se om den. Det jag tyckte var roligast var att se Jack Nicholson i högform. Han och Marky Mark är otroligt bra och gör en stor del av filmen. Som för övrigt är en remake på filmen Infernal affairs som jag har tänkt se i flera år men det har aldrig blivit av. Jag har hört att den slutar annorlunda än The Departed så det ska bli kul att se.

Ett pinsamt problem som uppstår ibland när jag ser asiatiska filmer är att jag inte alltid håller isär vem som är vem. "Är det där polisen, pappan eller en ny karaktär som introduceras?" är inte helt ovanligt att jag sitter och fnular på. Jag hoppas det inte kommer bli så när jag ser Infernal affairs. Det är snårigt nog som det är.


Phew, dom här killarna är ju inte jättelika i alla fall.

Jag såg även Langoljärerna igår. Den var väl exakt vad jag trodde att den skulle vara, men animationerna var faktiskt ännu sämre än jag trodde. Dessutom var lilltjejen som spelad Dinah en av de värsta barnskådespelarna någonsin. Inte för att skådespeleriet i övrigt var fantastiskt, men hon stod verkligen ut med sitt miserabelt kassa porträtt av den blinda tjejen. Novellen tycker jag kanske inte är en av de bättre King skrivit så det var ju inte bäddat för en Oscar-vinnare från början. Men, King-fan som jag är, kan jag inte låta bli att tycka om hans filmer ändå. Fast jag innerst inne VET att det är en dålig film så myser jag ändå lite när jag ser de flesta av hans filmer. Av alla filmer jag sett som han varit inblandad i (som författare, regissör etc) så är det nog bara Dreamcatcher som jag tyckte var totalt värdelös. Jag hatade boken och jag hatade filmen. 


Dreamcatcher. Barf.

Stephen Kings mastodontverk Dark Tower-serien kommer för övrigt att börja filmas 2011 om man får tro IMDB och wikipedia. Enligt ryktesvägen ska Christian Bale spela Roland. Något jag HOPPAS bara är ett rykte, har svårt att se honom lyckas med det. Även om han är lika träig och humorlös som Roland. Det ska bli spännande att se hur dålig den blir för min magkänsla säger att det är bäddat för en riktig kalkon.

Men det var å andra sidan vad alla sa om Sagan om ringen-böckerna också.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0