Vad hände egentligen med Stardust?

Det fanns en gång en svensk filmtidning som hette Stardust. Den började ges ut 2004. Från det första numret var jag hooked. Läste varenda artikel, recension och anekdot med andakt. Bläddrade varsamt i den för att den skulle vara i mint condition. I varje nummer hade de intressanta ämnen som tidningen centrerades kring och jag som filmnörd mös mös mös varje gång jag köpte den på pressbyrån. Även om det var mina sista kronor så inhandlades tidningen slaviskt varje månad.

2005 gick Stardust och Allt om DVD ihop och bildade tidningen Stardust - Allt om film. Anledningen ska ha varit att chefredaktören Seo (Sven-Erik Olsson) sa upp sig. Tidningen var fortfarande läsvärd några nummer efter namnändringen men sen vet jag inte riktigt vad som hände. Specialnumrena blev färre och färre, artiklarna sämre skrivna, analyser och recensioner inte alls lika bearbetade och helt plötsligt hade tidningen bytt namn till Allt om film och blivit nästintill dålig. Och nu heter den Cinema. Jag bläddrade igenom senaste numret och insåg att det inte fanns någonting kvar av magin som jag kände när Stardust kom ut. Allt från texter, recensioner, den grafiska formgivningen... ingenting appelerar mig längre. Det känns platt, oinspirerat och glädjebefriat.

Att min prenumeration senaste året dessutom varit under all kritik gör ju inte saken bättre. Tidningar har kommit flera veckor efter att de kommit till butikerna, två tidningar har faktiskt helt uteblivit. Jag hörde av mig till deras kundtjänst och då sa de att jag skulle få dem snarast. Det som hände någon vecka senare var att jag fick månadens nummer plus förra månadens nummer. Men de två tidigare tidningarna som aldrig kom fram har jag fortfarande inte sett röken av.

Kanske inte är någon överraskning att jag inte kommer förlänga min prenumeration. Från och med förra månaden köper jag Empire i lösnummer istället (billigare än en prenumeration underligt nog).

Synd att en så bra tidning gick ett så tråkigt öde till mötes. Men jag har kvar mina tidigaste nummer som jag fortfarande kan bläddra i när jag känner för det, dock med visst vemod.

Kommentarer
Postat av: Elfrida

Tja, såg att du kommenterat totalt urblåsta Amandas senaste inlägg och frågat om hon var på riktigt eller om hon skämtade. I've got the answer for you; hon är på riktigt. Hon gör inte till sig eller så, hon har typ någon tics som gör att hon låter som ett marsvin.



Alltså: hon skämtar inte i sina videoinlägg.



Jag mår illa. Måste gå och kräkas.

Ha det grymt!

2009-08-15 @ 18:55:47
URL: http://popgown.blogg.se/
Postat av: Elfrida

Sv: Haha, jag blir också rädd när jag vet att hon verkligen är sådär urblåst. Jag blir rädd för hennes skull och jag blir rädd för våra framtida ungdomar, våra kommande generationer. Med tanke på att allt fler och fler tjejer tar efter och blir precis likadana som Kissie och Amanda.



De kommer tro att det är "okej" att vara som de, att det är normalt, vilket det enligt mig inte är. Helt sjukt skrämmande att det inte går att stoppa på något vis. De är så ignoranta och självupptagna att man blir le i benen. Usch!



Och tack så mycket, jag försöker, haha! :)

2009-08-16 @ 00:07:06
URL: http://popgown.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0