Övernaturlig aktivitet

Katie och Micah bor tillsammans i ett hus. Det har börjat låta läskigt vissa nätter och paret (mest Micah) bestämmer sig för att videofilma deras sovrum när de sover.

Det är vad som utgör stommen till filmen Paranormal activity.



Det är en bra uppbyggd lågbudgetskräckis. Nästan hela handlingen utspelas i huset och det är egentligen bara Katie och Micah som är med. Just lågbudget och handkamera fungerar självklart utmärkt inom genren. Självklart går tankarna till Blair Witch Project, både i utförande och i vissa delar av filmen. Men inte alls så mycket så "det stör" (om ni förstår vad jag menar).

På det stora hela är det en bra skräckrulle. Inte fantastisk på något sätt men man sitter som på nålar filmen igenom. En detalj tyckte jag var onödig och drog ner känslan lite, men jag vill inte avslöja för mycket så det får ni lista ut när ni sett den i stället.

Att den har kallats "den läskigaste filmen någonsin" är en liiiiiiiiten överdrift, men visst, den är hyfsat bra. Absolut sevärd. Och det är lite obehagligt att sova själv första nätterna efter att ha sett den.

BTW: Jag har bara sett versionen med originalslutet.
Tydligen finns det ett "hollywood-slut" som visats på biograferna. Efter att ha läst om det är jag glad att jag inte såg det. Är ni nyfikna på hur filmen slutar (på två olika sätt) är det bara att klicka HÄR <-OBS spoilers.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0