Stockholm Filmfestival: Mother

Som jag förstod är Mother eller Madeo en av mina nya favoritfilmer. Antagligen kommer den inte på bio här i sverige men får ni chans att se den på något annat sätt ska ni verkligen göra det. Jag vill inte avslöja för mycket om handlingen, men som regissören Bong Joon-ho sa när han presenterade den, "it's a movie about crime, suspension and about the relationship between a mother and her son". Hennes 27-åriga förståndshandikappade son blir anklagad för mord och hon tar det på sitt ansvar att finna den egentliga mördaren. Det är premissen.


Mother


Den förståndshandikappade sonen var brutalt tjusig (näst längst till vänster).
Bong Joon-ho till höger.


Efter filmen var det face2face med den smått geniale regissören. Här måste jag säga att Stockholm Filmfestival klantade till det. Intervjun skulle hållas på svenska och sydkoreanska, men det visade sig att en i publiken bara pratade engelska. Då fick den stackars tolken det till uppgift att översätta direkt till engelska. Vilket verkligen inte var hennes grej. Bong Joon-ho räddade upp situationen genom att själv svara tjejen som intervjuade på engelska när han upptäckte att tolken översatte fel och stakade sig hela tiden. Men precis när han kommit igång blev de tvugna att avbryta eftersom nästa film skulle visas. Okej? Hur hade dom tänkt här då??? Publiken fick inte ställa frågor, regissören hann nästan inte säga någonting och allt var verkligen taffligt planerat.

Hur kan man tro att man ska genomföra ett face2face på fem minuter? Filmen startade i tid och det var inga förseningar med annat och ändå hade dom planerat fem minuter? Jag blev en smula besviken. Antagligen enda gången som jag kommer få se den här karln och höra honom prata och så får han fem minuter. Hoppas för hans skull att han har andra åtaganden i Sverige. Att komma från Sydkorea för det här lilla kan ju inte vara så kul. Dessutom skar det lite i hjärtat när jag såg att halva salongen var tom när filmen började. Seriöst, förstår folk inte hur bra han är?

Ja ja. SE FILMEN I ALLA FALL. När den kommer på DVD ska jag definitivt köpa den. <3 Sydkoreansk film.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0