District 9

Jag var på bio i veckan. Skulle egentligen se Looking for Eric men vi var inne i stan tre timmar innan filmen skulle börja så vi tänkte om. Vi gick alltså och kollade på District 9. Jag hade inte hört mycket om det alls, det enda jag visste var att det skulle handla om aliens som bodde i någon slags slum.

Mycket riktigt.

District 9 thriller
Rymdvarselser vräks från sina kartonghus.

Men jag måste faktiskt säga att jag är positivt överraskad ändå. Under filmens gång satt jag och funderade på om jag tyckte om den eller inte. Var väldigt osäker. Men efter att ha sett klart filmen kom jag fram till att jo, den var faktiskt rätt bra. En stabil 3:a får den på filmtipset.se.

Det jag tyckte var den största överraskningen var huvudrollsinnehavaren Sharlto Copley. Han gjorde verkligen en minnesvärd rollprestation och jag tycker det är väldigt befriande med en karaktär som inte enbart är ond/god. Det är bara att hoppas att han är med i fler filmer kommande åren.

I skrivande stund ligger District 9 som #63 på IMDBs top 250. Vilket förvånande mig väldigt. Visst att den är ganska bra men inte SÅ bra. Å andra sidan brukar nya rullar alltid få alldeles för höga betyg, sen får gemene man tillfälle att se filmen på TV och då rasar den några hundra placeringar. I bet my fur.

Dagens tips: Jag och min sambo var på EB Games i skärholmen här om dagen och de säljer tydligen DVD-filmer också. Just nu i alla fall. Vi gick därifrån med Kill Bill I, Kill Bill II, Hajen, Amadeus, Smoke, Good morning Vietnam, 1408, Six-string samurai, Natural born killers, The french connection och Jackie Brown för 500 pix. Billigt.

amadeus movie
Ikväll blir det nog Amadeus, det var länge sen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0