Filmer med alternativa slut.

Idag skulle jag och min sambo kolla på The good the bad the weird. Har inte sett den sen den gick på Stockholm Filmfestival i november 2008. Slog på rullen och såg i menyn att det fanns ett alternate ending! Kollade således klart på filmen först och det var samma slut som jag har sett. Sen valde vi att se Alternate ending. Det alternativa slutet (the korean ending, alltså det första påtänkta slutet) förklarade mycket mer och var i min mening faktiskt bättre. Hur kommer det sig att de gjort om slutet? Är det för att det ska passa den västerländska marknaden eller? Men det var ju jättetydligt och snyggt. Var det det dom ville få bort? Ville dom lämna slutet mer öppet? Jag fattar ingenting.

Måste dock tilläggas att filmen är (enligt mig) fantastisk vilket slut man än ser.


The weird - Song Kang-ho ... Maja Kang-ho, ja det låter fint...

Jag har sett två andra filmer med alternativa slut som jag kan komma på såhär på rak arm.

The butterfly effect. Den såg jag på bio med ett slut. Men sen såg jag den på DVD med ett helt annat slut. Vill inte avslöja för mycket om någon nu inte har sett den, men bio-slutet var mycket mer feel-good.


Ashton Kutcher, förvånansvärt bra i The butterfly effect

Samma sak med filmen 1408, fast tvärtom. Det var iofs en nedladdad test-version jag såg som de tydligen visat innan de släppte filmen på bio for real. Folk hade tydligen tyckt att det var för sorgligt så det ändrades.
Men vad var dealen med The butterfly effect? Har hört någonstans att det ska finnas tre eller till och med fyra(!) slut på den rullen. Kan dom inte bara nöja sig med ett?

Jag har säkert sett en massa filmer som har alternativa slut utan att veta om det, det grämer mig lite. Tänk om dom skulle varit sämre... eller bättre? Tänk om jag missat någonting? How can they do this to me?

Hoppas verkligen mitt CSN-kort kommer på posten snart förresten. Jag skulle verkligen vilja köpa Stockholm Filmfestival-medlemskortet nu innan det kommer fler gratis förhandsvisningar jag inte kan gå på (vad gör man inte för att spara in 50-lappen man sparar med hjälp av CSN).

-TILLÄGG 5 minuter senare-

HÄR finns en lista på filmer med alternativa slut.
OBS, SPOILERS, men det kanske ni förstod själva.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0