Lite om Spielberg



Kollade på Hajen igår och är följdaktligen tvungen att lägga upp det här klippet (som bara är en ljudfil om man ska vara petig). Jag såg Hajen när jag var runt 10-11 år senast och det enda jag kom ihåg från den gången är musiken och själva hajen. Att man inte får se monstret på riktigt förrän en timme in i filmen är ju ett genidrag.

Alla vet väl vad filmen går ut på. Haj äter folk, några åker ut i båt och ska försöka ha ihjäl den. På pappret låter det verkligen som den segaste filmen i världshistorien. Men Steven Spielberg visade redan tidigt att han kan göra mycket med små medel.

Har ni sett filmen Duel från 1971? Jag såg den när jag var 15. I ett nötskal handlar det om en man som kör bil och blir jagad av en lastbil. Låter ju också hur trist som helst, men man sitter verkligen på helspänn och filmen blir aldrig tråkig och långsam. Konstigt nog.



Nu är det länge sen jag såg något nytt som Spielberg regisserat (var väl The terminal 2004) och kan väl inte på något sätt påstå att han är någon slags favorit även om han gjort en del riktigt bra filmer. Nästa rulle jag kommer klippa som han regisserat är ju nya Old boy som ska komma 2010. Som jag verkligen inte ser fram emot som ni säkert vet om (om ni läst bloggen ett tag). Men det kommer ju inte gå att INTE se den.

Yeah well.

Nu ska jag dricka kaffe och lyssna på ljudbok. Vakna 04:40 en söndag borde inte vara möjligt, men här sitter jag ändå och är pigg. Underligt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0