Listan med stort L men med ett ännu större MEN...

I gårdagens inlägg lovade jag att jag skulle lägga in en lista på filmerna jag gett betyget 5 till på filmtipset.se. Sagt och gjort. Men det är något som inte känns riktigt som det ska. Kollar igenom listan och tycker att den ser väldigt osexig ut. Osexig som i "klart man ska sätta en 5:a på Schindlers List". Förstår ni vad jag menar?

Kollat igenom filmerna jag satt betyget 4:a på och inser att den listan är mycket roligare. Skulle någon fråga om jag kan rekommendera en film är sannolikheten att jag skulle rekommendera filmer jag satt en 4:a på större än att jag skulle rekommendera mina 5:or. Anledningen? Jag vet faktiskt inte. För att betyg 5-listan känns safe tror jag.

Men här är i alla fall mina toppfilmer. Jag har betygsatt dessa under en fem års period, vilket medför att jag kanske inte riktigt håller med mig själv i 20-års åldern nu när jag är 25. Gummo såg jag till exempel om för bara någon månad sen. Jag tycker fortfarande den är väldigt bra som film (speciellt första timmen) men jag skulle nog aldrig satt en 5:a på den i dagsläget. Men alla filmer är i alla fall oerhört bra och har ni inte sett alla är det dags att börja beta av.

Jag har inte länkat till alla filmer på IMDB eftersom det skulle ta sån himla tid, men det är bara att gå in på IMDB.com och söka efter titeln. Piece of cake.

Ett hål i mitt hjärta, Martyrs och Saló vet jag att de flesta inte gillar men jag älskar dem. Höjer dock ett varningens finger eftersom de är vädigt jobbiga att titta på av olika anledningar. Den förstnämnda för att det bara är misär rakt igenom, den andra för att den gränsar till tortyrporr och den tredje för att... ja, vad ska man säga. Jag vill ju inte avslöja för mycket om Saló's handling om ni inte sett den men jag kan ju avslöja att regissören blev mördad tre dagar efter att filmen gått upp på de italienska biograferna. På grund av filmen då.

Well, enjoy.

A Tale of Two Sisters
Originaltitel: Janghwa Hongryeon
Regissör: Kim Ji-woon
År: 2003
Längd: 115 min


Alien
Originaltitel: Alien
Regissör: Ridley Scott
År: 1979
Längd: 117 min


Allrakäraste syster
Originaltitel: Allrakäraste syster
Regissör: Göran Carmback
År: 1988
Längd: 30 min


Amelie från Montmartre
Originaltitel: Le Fabuleux destin d'Amélie Poulain
Regissör: Jean-Pierre Jeunet
År: 2001
Längd: 122 min


American Beauty
Originaltitel: American Beauty
Regissör: Sam Mendes
År: 1999
Längd: 122 min


Anchorman
Originaltitel: Anchorman: The Legend of Ron Burgundy
Regissör: Adam McKay
År: 2004
Längd: 94 min


Bad Boy Bubby
Originaltitel: Bad Boy Bubby
Regissör: Rolf de Heer
År: 1993
Längd: 112 min


Borat
Originaltitel: Borat: Cultural Learnings of America for Make Benefit Glorious Nation of Kazakhstan
Regissör: Larry Charles
År: 2006
Längd: 84 min


Cat Soup
Originaltitel: Nekojiru-sou
Regissör: Tatsuo Sato
År: 2001
Längd: 34 min


Clockwork Orange
Originaltitel: A Clockwork Orange
Regissör: Stanley Kubrick
År: 1971
Längd: 136 min


Dark Water
Originaltitel: Honogurai mizu no soko kara
Regissör: Hideo Nakata
År: 2002
Längd: 101 min


Doctor Horrible's Sing-Along Blog
Originaltitel: Doctor Horrible's Sing-Along Blog
Regissör: Joss Whedon
År: 2008
Längd: 40 min


Dorian Grays porträtt

Originaltitel: The Picture of Dorian Gray
Regissör: Albert Lewin
År: 1945
Längd: 110 min


Edward Scissorhands
Originaltitel: Edward Scissorhands
Regissör: Tim Burton
År: 1990
Längd: 105 min


Ett hål i mitt hjärta
Originaltitel: Ett hål i mitt hjärta
Regissör: Lukas Moodysson
År: 2004
Längd: 97 min


Full Metal Jacket
Originaltitel: Full Metal Jacket
Regissör: Stanley Kubrick
År: 1987
Längd: 116 min


Fyra nyanser av brunt

Originaltitel: Fyra nyanser av brunt
Regissör: Tomas Alfredson
År: 2004
Längd: 192 min


Gilbert Grape
Originaltitel: What's Eating Gilbert Grape
Regissör: Lasse Hallström
År: 1993
Längd: 118 min


Gudfadern
Originaltitel: The Godfather
Regissör: Francis Ford Coppola
År: 1972
Längd: 175 min


Guds stad
Originaltitel: Cidade de Deus
Regissör: Fernando Meirelles, Kátia Lund
År: 2002
Längd: 130 min


Gummo
Originaltitel: Gummo
Regissör: Harmony Korine
År: 1997
Längd: 89 min


Gökboet
Originaltitel: One Flew Over the Cuckoo's Nest
Regissör: Milos Forman
År: 1975
Längd: 133 min


Happiness
Originaltitel: Happiness
Regissör: Todd Solondz
År: 1998
Längd: 134 min


Magnolia
Originaltitel: Magnolia
Regissör: Paul Thomas Anderson
År: 1999
Längd: 188 min


Martyrs
Originaltitel: Martyrs
Regissör: Pascal Laugier
År: 2008
Längd: 97 min


Min granne Totoro
Originaltitel: Tonari no Totoro
Regissör: Hayao Miyazaki
År: 1988
Längd: 86 min


Mysterious Skin
Originaltitel: Mysterious Skin
Regissör: Gregg Araki
År: 2004
Längd: 99 min


No Country for Old Men
Originaltitel: No Country for Old Men
Regissör: Ethan Coen, Joel Coen
År: 2007
Längd: 122 min


Nyckeln till frihet
Originaltitel: The Shawshank Redemption
Regissör: Frank Darabont
År: 1994
Längd: 142 min


Old Boy - hämnden
Originaltitel: Oldboy
Regissör: Park Chan-wook
År: 2003
Längd: 120 min


Pulp Fiction
Originaltitel: Pulp Fiction
Regissör: Quentin Tarantino
År: 1994
Längd: 154 min


Salò eller Sodoms 120 dagar
Originaltitel: Salò o le 120 giornate di Sodoma
Regissör: Pier Paolo Pasolini
År: 1975
Längd: 116 min


Schindler's List
Originaltitel: Schindler's List
Regissör: Steven Spielberg
År: 1993
Längd: 195 min


Spirited Away
Originaltitel: Sen to Chihiro no kamikakushi
Regissör: Hayao Miyazaki
År: 2001
Längd: 125 min


Stevie
Regissör: Steve James
År: 2002
Längd: 140 min


Svampbob Fyrkant - filmen
Originaltitel: The SpongeBob SquarePants Movie
Regissör: Stephen Hillenburg
År: 2004
Längd: 90 min


The Departed
Originaltitel: The Departed
Regissör: Martin Scorsese
År: 2006
Längd: 152 min


The Good, the Bad, the Weird
Originaltitel: Joheunnom nabbeunnom isanghannom
Regissör: Kim Ji-woon
År: 2008
Längd: 120 min


The Host
Originaltitel: Gwoemul
Regissör: Bong Joon-ho
År: 2006
Längd: 119 min


The King of Kong
Originaltitel: The King of Kong
Regissör: Seth Gordon
År: 2007
Längd: 79 min


The Shining
Originaltitel: The Shining
Regissör: Stanley Kubrick
År: 1980
Längd: 119 min


There Will Be Blood
Originaltitel: There Will Be Blood
Regissör: Paul Thomas Anderson
År: 2007
Längd: 158 min


Trainspotting
Originaltitel: Trainspotting
Regissör: Danny Boyle
År: 1996
Längd: 94 min


True Romance
Originaltitel: True Romance
Regissör: Tony Scott
År: 1993
Längd: 120 min


Vampyrernas natt
Originaltitel: Dance of the Vampires
Regissör: Roman Polanski
År: 1967
Längd: 108 min


Zigenarnas tid
Originaltitel: Dom za vesanje
Regissör: Emir Kusturica
År: 1988
Längd: 142 min

Kommentarer
Postat av: Moa

Maja! har precis läst Clockwork orange-boken. Vill se filmen!! vet du om filmen är lik boken?

2009-09-15 @ 16:47:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0